کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع ۲۰ کیلویی در یک ماه، این اولین خواسته یکی از مراجعین من بود. البته کم نیستند از این دسته افراد که برای کاهش وزن سریع و ناگهانی به متخصص مراجعه می کنند. اما وظیفه من، به عنوان رژیم درمانگر که با سلامت و جان مردم در ارتباط هستم، چیست؟ آیا هدف نهایی از کاهش وزن صرفا رسیدن به وزن ایده ال است؟


چرا چاق می شویم

من ۳۰ دقیقه برای آن مراجعه کننده از عوارض این کاهش وزن گفتم و اجازه دادم خودش تصمیم بگیرد. بخشی از آنچه من به آن خانم عزیز گفتم، از این قرار بود:

  • من می تونم وزن شما رو توی یک ماه ۲۰ کیلو کم کنم. اما نمی تونم جلوی ریزش موی فراوون شما رو بگیرم! من کاهش وزن سریع و ۲۰ کیلویی شما رو تضمین می کنم، اما تغییرات هورمونی و مشکلات قاعدگی تون رو خودتون باید بپذیرید! به نظرتون اگر همراه با کاهش وزن، پوست بدن شما شل بشه و بافت طبیعی خودش رو از دست بده، بازهم احساس زیبایی می کنین؟

و ایشان در جواب من گفتند که:

  • من  فقط می خوام تا یک ماه دیگه که عید نوروز میشه ۲۰ کیلو وزن کم کنم، و عوارضش برام اصلا مهم نیست!

و اما من به عنوان یک متخصص که وظیفه و هدف خودم را برپایه رساندن افراد به سلامتی جسمانی و روانی و اصلاح سبک زندگی آنان چیده ام،  در کمال احترام از ارائه خدمت به ایشان امتناع کردم.

به شمایی که تا این جای صحبت همراه من بودید، پیشنهاد می کنم به قسمت مقالات علمی رفته و ابتدا با تعریف علمی چاقی  و ۷ عامل چاقی آشنا شوید. چراکه ما برای حل یک مشکل ابتدا باید آن را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم به بهترین نحو رفع اش کنیم.

حالا نوبت آن است که با ۵ عارضه کاهش وزن سریع آشنا شوید.


مقاله مرتبط:  چاقی چیست؟آیا آینه ها به ما دروغ می گویند؟

برگشت سریع وزن

  • برگشت وزن به عدد اولیه و چه بسا بالاتر از آن پس از قطع رژیم غذایی، اولین و مهم ترین پیشامد کاهش وزن سریع است. مطالعات نشان داده اند که تقریبا دو سوم افرادی که از این رژیم ها پیروی می کنند، برگشت سریع وزن به مقدار اولیه را تجربه خواهندکرد.

کاهش وزن سریع و ازدست دادن آب بدن

  •  کاهش وزن سریع مخصوصا در رژیم های کم کربوهیدرات بیشتر از آن که ناشی از کاهش بافت چربی بدن باشد، به دلیل ازدست دهی آب بدن رخ می دهد. با کاهش آب بدن به زیرسطح نرمال، افراد دچار سردرد، یبوست، افت هوشیاری، و گرفتگی عضلات خواهند شد.

کاهش وزن سریع و کاهش سرعت متابولیسم

  • بدن انسان بسیار هوشمند است، برای تک تک اتفاقاتی که در بدن درحال رخ دادن است برنامه ریزی شده و همینطور تدابیر مقابله با شرایط سخت و ناگوار احتمالی نیز از قبل دیده شده است. زمانی که وزن شما برای مدت طولانی ثابت است، بدن آن را به عنوان وزن ایده ال شما قبول می کند و تمام سوخت و ساز های درونی اش را بر مبنای حفظ آن وزن می چیند.
  • گرفتن رژیم های کاهش وزن سریع موجب بهم خوردن تعادل بدن  می شود، به این صورت که بدن شما این کاهش انرژی دریافتی را به حالت قحطی تصور می کند و برای جبران آن، میزان سوخت و ساز خودش را کاهش می دهد تا شما بتوانید در این بی غذایی بیشتر زنده بمانید!

کاهش وزن سریع وکاهش بافت عضلانی

  • هدف نهایی تمام سیستم های بدن انسان، کمک به بقا و زنده ماندن است. آنگاه که شما با کاهش وزن سریع بدن خود را وارد فاز قحطی می کنید، تمام ارگان ها بسیج می شوند تا از مرگ شما جلوگیری کنند! بافت اصلی که باید برای تامین انرژی بدن مصرف شود، بافت چربی است. اما در شرایط قحطی علاوه بر بافت چربی، بافت عضلانی بدن نیز برای تامین انرژی شکسته می شود. این کاهش عضله مساوی است با کاهش متابولیسم بدن! چرا که بافت عضلانی نسبت به بافت چربی بسیار بیشتر انرژی مصرف می کند و درافزایش سطح سوخت و ساز تاثیر بیشتری دارد.

کاهش وزن سریع و احساس گرسنگی زیاد

  • اگر به دنبال شکنجه کردن خودتان هستید، راه های بهتری از کاهش وزن سریع نیز وجود دارد. زمانی که به طور ناگهانی وزن خود را کاهش می دهید، تعادل هورمونی بدن از بین رفته و درسیگنال های سیری و گرسنگی تداخل ایجاد می شود. یکی از هورمون های موثر در انتقال پیام سیری لپتین است. اما با کاهش دریافت غذایی و کاهش بافت چربی سطح لپتین کم شده و بدن سیگنال سیری را دریافت نمی کند. این حس گرسنگی مداوم در کنار تغییرات مورد انتظار پس از لاغری، بار روانی زیادی را بر افراد متحمل می کند. این در حالی است که پس از رژیم های کاهش وزن سریع، نه تنها زیبایی به فرد بر نمی گردد بلکه تغییرات منفی ایجاد شده در شکل بدن و پوست فرد به گونه ای است که باعث سرخوردگی و یاس می شود.

خلاصه حرف

  • در کاهش وزن اصولی و تخصصی، شما هم به وزن و اندام ایده آل خود می رسید و هم سلامتی خود را باز می یابید.
  • ارزش وجودی شما بر اساس سایز و عدد ترازو قابل سنجش نیست.
  • هرچه از عوارض کاهش وزن سریع بگوییم، کم گفته ایم!
  • کاهش وزن سریع راه به دست آوردن زیبایی نیست.
  • سلامتی بر زیبایی ارجحیت دارد.

رسیدن به سلامت جسمی و روانی هدف اصلی ما از ارائه هرنوع خدمت به شما است.

زهرا نامخواه

اصلاح سبک زندگی..

برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام فقط کافیه که از اینجا شروع کنین!

درخواست رژیم و مشاوره