بروز چاقی

در مقاله های قبلی به دنبال علت چاقی رفتیم و دانستیم که :

  • چاقی چیست و چرا ما چاق می شویم. از ورودی و خروجی انرژی و عدم تعادل آن دو گفتیم که موجب کاهش و یا افزایش وزن می شود. و کمی از عوامل دخیل در ورودی ها و خروجی های انرژی حرف زدیم. اما همانطور که تا کنون گفتیم و بعد از این هم خواهیم گفت، چاقی یک پدیده چند علتی است و نمی توان یک یا دو فاکتور را به تنهایی در پدید آمدن آن مقصر دانست.

  • در این مقاله شما را با ۷عامل دخیل در بروز چاقی آشنا خواهیم کرد.

  پیش نیاز این مقاله

  1. چاقی چیست؟
  2. چرا ما چاق می شویم؟
چرا چاق می شویم

ژنتیک یکی از علت های اصلی چاقی

  • تحقیقات نشان می دهد پیشرفت چاقی مستلزم تعادل پیچیده ژنتیک و عوامل محیطی مربوط به میزان مصرف و دریافت انرژی است.مطالعات دوقلوها تائید می کنند که ژنها تعیین کننده ۷۰-۵۰ ٪ استعداد به چاقی هستند. اگرچه ژنهای متعددی دخیل هستند، چندین نوع ژن بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند: بعضی از آنها با توده چربی و برخی با سندروم متابولیک مرتبط اند وحتی برخی با چاقی پس از مصرف چربی اشباع در ارتباط هستند.

فعالیت فیزیکی ناکافی، علت چاقی

  • این دیدگاه که عدم تحرک عامل اصلی در افزایش وزن و چاقی است، مورد بحث است.۲۵۰ تا۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته برای کاهش وزن و حفظ آن توصیه میشود. محققان عقیده دارند که :

فعالیت های بدنی هفتگی نسبت به اجتناب از مصرف نوشیدنی های شیرین و غذاهای آماده مصرف و پرخوری، بیشتر باعث کاهش وزن می شود.

مقاله مرتبط:  چرا ما چاق می شویم؟

التهاب

  • دانشمندان رابطه مستقیمی بین چاقی و بیماری های التهابی مانند اختلالات قلبی عروقی، برخی از سرطان ها و دیابت نوع ۲ مشاهده کرده اند. در انسان ها، پرخوری مزمن سبب ایجاد التهاب و در نهایت منجر به افزایش وزن و مقاومت انسولینی می گردد. سایر عوامل دخیل در التهاب شامل مواد شیمیایی محیطی،ویروس ها،چربی اشباع و پرخوری مزمن است. درواقع التهاب می تواند یکی از علت های چاقی و یا حتی از عوارض چاقی باشد.

تغییر رژیم غذایی به یک رژیم ضد التهابی و فعالیت بدنی منظم می تواند التهاب ناشی از چاقی را کاهش دهد.

خواب، استرس و ریتم شبانه روزی یکی دیگر از علت های چاقی

  • خواب کوتاه مدت میتواند در تنظیم گرسنگی و اشتها با تغییر در مقدار،ترکیب و توزیع دریافت غذا در اپیدمی چاقی سهمی داشته باشد. کار شیفتی یا مواجهه با نور زیاد در شب می تواند اختلال در ریتم های شبانه روزی و شیوع چاقی را افزایش دهد. زمانی که فرد تحت استرس است هورمون کورتیزول  ترشح شده و باعث رهاسازی انسولین می گردد تا سطوح گلوکز خون در شرایط استرس زا حفظ شود؛ بنابراین افزایشی در اشتها رخ می دهد. همچنین استرس مزمن با افزایش مداوم سطوح کورتیزول می تواند باعث تغییرات اشتها گردد. سطوح کورتیزول معمولا در اوایل صبح بالا و در میانه های شب پایین است. در افراد مبتلا به سندروم خورانش شبانه تاخیر در ریتم شبانه روزی دریافت غذا وجود دارد. پس خواب نامنظم و استرس می توانند دو علت چاقی باشند.

طعم، سیری و اندازه سهم ها

  • در حالت طبیعی، زمانی که غذایی مصرف می شود تمایل و پذیرش به آن غذا کمتر می شود. این اصل مهم که هر چه میتوانید در یک سلف سرویس غذا بخورید فرد را به احساس سیری در مورد یک نوع غذا میرساند؛ اما انتخاب های زیادی برای دوره بعدی غذا خوردن دارد. اگر چه سیری ویژه حواس می تواند دریافت رژیم متنوع و متعادل تغذیه ای را بهبود بخشد، اما باعث مصرف بیش از حد می شود.

سموم محیطی

  • سموم محیطی ترکیبات شیمیایی بیگانه برای بدن هستند که متابولیسم طبیعی چربی ها را مختل می کنند و در نهایت باعث افزایش چربی و چاقی می شوند.. فرضیه سموم محیطی مطرح می کند که قرار گرفتن جنین در معرض آنها منجر به چاقی در مراحل بعدی زندگی می شود. انواع سموم محیطی مظنون در محیط زیست وصنایع غذایی شامل بیس فنول A و فتالات ها(انواع پلاستیکهای مورد استفاده در بسته بندی غذا)،ارگانوکلورین و ارگانوفسفات(سموم دفع آفات) و مواد پرفلوروکسیل(کاربردهای دریایی و صنعتی) هستند که  در حین فرایند و یا ذخیره سازی مواد غذایی به داخل آنها منتقل می شوند.

باکتری های روده و رژیم غذایی از جدیدترین علت های چاقی

  • باکتری های firmicutes و bacteriodetes که در حالت طبیعی در فلور روده یافت می شوند، یک رابطه دو سویه دارند و به عنوان میکروبیوتای چاق کننده و یا لاغر کننده عمل می کنند و این عمل به وضعیت تغذیه ای فرد، دریافت غذا و توانایی جذب غذا بستگی دارد. باکتری firmicutes کارایی بیشتری نسبت به bacteriodetes در تجزیه مواد مغذی و جذب کالری دارد و بنابراین در افزایش کالری و گسترش و حفظ چاقی در افراد نقش دارد. ممکن است تعداد بیشتر bacteriodetes در ایجاد یا حفظ لاغری افراد نقش  داشته باشد. به نظر می رسد کاهش وزن نیازمند تعداد بیشتری bacteriodetes و تعداد کمتری firmicutes باشد. پس تعادل باکتری های دستگاه گوارش نیز از علت های چاقی هستند.

یک رژیم غذایی بسیار فراوری شده (اساسا فاقدکربوهیدرات غیرقابل هضم) باعث پیشرفت التهاب،افزایش میل به ذخیره چربی و تنظیم ناکارامد اشتها و سیری می شود.


خلاصه حرف

  •  دستگاه گوارش باکتری های مفیدی دارد که برای سلامتی و تناسب اندام ضروری هستند.
  • ارزش وجودی شما براساس سایز و عدد ترازو قابل سنجش نیست.
  • ژنتیک یکی از عوامل اصلی در بروز چاقی است.
  • در هفته ۲۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش کنید.
  • چاقی یک پدیده چندعاملی است.
  • از استرس دوری کنید.
  • خوب بخوابید.

رسیدن به سلامت جسمی و روانی هدف اصلی ما از ارائه هرنوع خدمت به شما است.

زهرا نامخواه

اصلاح سبک زندگی..

برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام فقط کافیه که از اینجا شروع کنین!

درخواست رژیم و مشاوره