زهرا نامخواه
راهنما اندازه گیری سایز دور کمر، لگن، و ران

راهنمای اندازه گیری سایز دور کمر، شکم، لگن و ران

اگر تا کنون برای اندازه گیری سایز دور کمرتان متر را در پهن ترین قسمت بالاتنه خود می گذاشتید، اشتباه می کردید!!! با ما همراه شوید تا راه صحیح اندازه گیری سایز دور کمر، شکم، لگن و ران را یاد بگیرید.

۱.چرا وزن من کم نمی شود؟

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که رژیم می گیرند، این است که وزن شان به سرعت کاهش پیدا کند. اما رسیدن به این خواسته به راحتی امکان پذیر نیست. وزن شما در طی ماه ها و سال ها افزایش پیدا کرده است، و برای کاهش آن نیز باید زمان بگذارید. اما خبر خوب این است که در رژیم های اصولی، کاهش سایز سریع تر از کاهش وزن اتفاق می افتد.

جهت رزرو نوبت مشاوره و تهیه رژیم اینجا کلیک کنید.
  • اگر می خواهید سایز قسمت های مختلف بدن خود را به درستی اندازه بگیرید، به خواندن این متن ادامه دهید.

۲.شرایط قبل از اندازه گیری

  • انتخاب یک روز و ساعت مشخص
  • ابتدای روز به صورت ناشتا و پس از تخلیه مثانه و اجابت مزاج
  • اندازه گیری توسط یک شخص در تمام دفعات
  • اندازه ها تا ۳ بار تکرار شوند و میانگین آنها را در نظر گرفته شود
  • با حداقل لباس
  • استفاده از متر نواری غیرکشسان

۳. دور کمر

ابتدا تمام نکاتی که در بالا گفته شد را رعایت کنید. بهتر است هنگام اندازه گیری لباسی بپوشید که قسمت میانی بالاتنه شما را پوشش ندهد. صاف بایستید و معمولی نفس بکشید. ابتدا بالای استخوان لگن و اخرین دنده تان را پیدا کنید. کمر به باریک ترین قسمت میانی این دو نقطه گفته می شود. یا به زبان ساده تر، این نقطه در بیشتر افراد تقریبا ۴ سانتی متر بالاتر از ناف قرار می گیرد.

حالا که دور کمرتان را پیدا کردید، متر نواری غیرکشسان را به بدن خود نزدیک کنید و از دور کمر خود بگذرانید تا به نقطه اول برسد. متر را باید موازی با زمین نگه دارید و به صورتی باشد که نه به بدنتان فشار بیاورد و نه خیلی شل باشد. حالا عدد نهایی را بخوانید. همانطور که گفته شد، بهتر است ۲ بار دیگر اندازه گیری را تکرار کنید و میانگین آنها را به عنوان عدد نهایی دور کمر مدنظر قرار دهید.

تفسیر اندازه دور کمر:

دور کمر بیشتر از ۸۸ و ۱۰۲ به ترتیب در زنان و مردان، نشان دهنده چاقی است. که به آن چاقی شکمی گفته میشود. و با بیماری های متعددی مانند دیابت، بیماری قلبی-عروقی، سکته، و سرطان در ارتباط است.

مقاله مرتبط:  چاقی چیست؟ آیا آینه ها به ما دروغ می گویند؟

۴.راهنما اندازه گیری دور شکم

برای اندازه گیری دور شکم، تمام شرایط اندازه گیری دور کمر را رعایت کنید. تنها تفاوت این دو در قسمتی از بالاتنه است که اندازه گیری خواهد شد. برای پیدا کردن دور شکم کافی است که پهن ترین قسمت بین استخوان بالای بگن و پایین ترین دنده تان را پیدا کنید. حالا طبق قوانین گفته شده و با استفاده از متر اندازه این قسمت را مشخص کنید.

۵. دور بازو

دست خود را به سمت بالا و مقابل سینه خود قرار دهید به صورتیکه بازو و ساعد با یکدیگر زاویه ۹۰ درجه بسازند. سپس با استفاده از متر نواری غیر کشسان، اندازه دور بازو را در نقطه ای که بازو بیشترین ضخامت را دارد (در وسط حد فاصل بین زائده آکرومیون در سرشانه و استخوان آرنج)، محاسبه کنید.

۶.راهنما اندازه گیری دور باسن، ران، و ساق پا

برای اندازه‌ گیری دور باسن، ران، و ساق پا باید پهن‌ترین بخش هر قسمت را پیدا کنید. البته در فرمی که باسن و پاها در حالت طبیعی خود بوده و منقبض نشده باشند. معمولاً پهن‌ترین قسمت ران حدود ۴ سانتی‌متر پایین‌تر از کشاله ران قرار دارد.سپس مانند اندازه گیری های قبلی متر نواری غیر کشسان را موازی با زمین دور قسمت مربوطه قرار داده و دقت کنید که متر نه خیلی سفت و نه شل باشد.

۷.در این زمان ها سایزت را اندازه نگیر!

  • از یک هفته قبل از عادت ماهیانه تا اتمام آن
  • اگر تورم شکم دارید
  • قبل از اجابت مزاج
  • قبل از تخلیه مثانه
  • پس از صرف غذا
  • اگر باردار هستید
  • اگر نفخ دارید
 خلاصه حرف:
  1. کاهش سایز دور شکم و کمر بر کاهش وزن اولویت دارد.
  2. شرایط پیش از سایزگیری را رعایت کنید.
  3. براساس محل مورد نظر طبق راهنما سایز خود را اندازه بگیرید.
  4. نسبت به تغییرات بدن خود آگاه باشد.
  5. ارزش وجودی شما براساس سایز و عدد ترازو قابل سنجش نیست! 

رسیدن به سلامت جسمی و روانی هدف اصلی ما از ارائه هر نوع خدمت به شما است.

زهرا نامخواه

اصلاح سبک زندگی..

برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام فقط کافیه که از اینجا شروع کنین!

درخواست رژیم و مشاوره