چربی بدنت را بشناس!

اجزا بافت چربی بدن چیست؟

بافت چربی بدن تأثیر زیادی بر هموستاز کل دارد. بافت چربی اساسا در زیر پوست، اعصاب مزانتریک و ارگانهای شکمی قرار گرفته است که به عنوان بافت چربی احشایی مطرح شده است. اگرچه این بافت اساسا از چربی تشکیل شده است، اما حاوی مقدار کمی پروتئین و آب نیز می باشد. بافت چربی سفید انرژی را به شکل تری گلیسرید ذخیره نموده، از اندام های شکمی محافظت می کند و بدن را در برابر گرما عایق می کند. کاروتن به این ترکیب، رنگ زرد کمرنگی می دهد.

اگر قبل از خواندن ادامه این مقاله، به پیشنهاد زیر عمل کنید، ضرر نمی کنید!

چرا چاق می شویم

بافت چربی قهوه ای به عنوان یک بخش اساسی در مقادیر کم در بزرگسالان و نیز شیرخواران یافت می شود. بر خلاف بافت چربی سفید، بافت چربی قهوه ای از قطرات کوچک و ذرات آهن حاوی میتوکندری تشکیل و منجر به ایجاد رنگ قهوه ای در این بافت گردیده است.

در بزرگسالان، بافت چربی قهوه ای نقشی در کنترل مصرف انرژی بر عهده دارد. در نوزادان، این بافت گرمای بدن را تولید می کند. اگرچه بافت چربی سفید ذخیره انرژی را بر عهده دارد، چربی قهوه ای از طریق تنظیم حرارت، دمای بدن را تنظیم می کند و اساسا درکتف و زیر کتف یافت می شود.

تعداد و اندازه سلول چربی بدن

سلول های چربی قادرند چربی را به میزان ۹۵-۸۰٪ حجمشان ذخیره کنند. افزایش وزن و بافت چربی با افزایش تعداد سلول ها، اندازه سلول ها هنگامی که چربی به آنها اضافه می شود و یا ترکیبی از هر دو رخ می دهد.

در نوجوانان و بزرگسالان، افزایش اندازه سلول چربی معمول تر است اما  افزایش تعداد سلول ها نیز زمانی رخ می دهد که محتوای چربی سلول های موجود به ظرفیت خود رسیده باشند. در کاهش وزن ناشی از تروما، بیماری یا گرسنگی اندازه سلول چربی کاهش می یابد؛ اما تعداد سلول ها ثابت باقی خواهد ماند.

کاهش وزن حداقل ۵% برای کاهش اندازه سلول چربی نیازاست.

درصدچربی

چربی کل بدن ترکیبی از چربی ضروری و ذخیره ای می باشد. چربی ضروری ، که برای عملکرد فیزیولوژیک بدن لازم است ، در مقادیر کم در مغز استخوان، قلب، ریه ها، کبد، طحال، کلیه ها، عضلات و سیستم عصبی ذخیره می گردد.

در مردان، حدود ۳٪ چربی بدن را چربی ضروری تشکیل می دهد. در زنان این نوع چربی بیشتر است (۱۲٪)؛ زیرا شامل چربی بدن در پستان ها، لگن و ران ها برای کمک به فرآیند تولید مثل می باشد. کل چربی بدن (چربی ضروری به علاوه ذخیره ای) به عنوان درصدی از وزن بدن است که در یک انسان متوسط، معادل ٪۱۸ – ۲۴ در مردان و ۳۱-۲۵٪ در زنان می باشد.

از سوی دیگر، ورزشکاران حرفه ای درصد چربی بسیار کمی داشته و این مقدار در مردان ۵-۲٪ و در زنان ۱۳-۱۰% می باشد.

سموم چربی

ترکیبات ارگانیک نیمه پایدار (SVOC) که ناشی از مواجهه با سموم، مواد شیمیایی و آفت کش ها می باشد، در بافت چربی تجمع می یابند. در طول کاهش وزن با تحرک بافت چربی، SVOC آزاد می شود.تاثیر SVOC بر رشد مغز در دوران جنینی ناشناخته است که منجر به افزایش نگرانی در مورد زنان چاق بارداری می گردد که وزن کم می کنند.


خلاصه حرف

  • چربی در بدن به دو مدل چربی سفید و قهوه ای وجود دارد.
  • نقش هایی که این دو نوع بافت چربی در بدن ایفا می کنند متفاوت است.
  • در دوران بزرگسالی تعداد سلول های چربی تغییر نمی کند و فقط اندازه آنهاست که تغییر می کند.
  • میزان چربی ضروری بدن دربین ورزشکاران حرفه ای و افراد عادی و همچنین بین زن و مرد متفاوت است.
  • وجود چربی در بدن برای سلامتی لازم است ولی نکته مهم این است که میزان آن باید به دقت پایش شود.
  • در کاهش وزن اصولی و تخصصی، شما هم به وزن و اندام ایده آل خود می رسید و هم سلامتی خود را باز می یابید.

رسیدن به سلامت جسمی و روانی هدف اصلی ما از ارائه هرنوع خدمت به شما است.

زهرا نامخواه

اصلاح سبک زندگی..

برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام فقط کافیه که از اینجا شروع کنین!

درخواست رژیم و مشاوره